Afficher la notice abrégée

dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ve/
dc.contributor.authorBriceño, Sagrario
dc.contributor.authorMejías, Orlando
dc.contributor.authorGonzález, María
dc.contributor.authorRietveldt, Francis
dc.date.accessioned2013-01-15T19:18:17Z
dc.date.available2013-01-15T19:18:17Z
dc.date.issued2013-01-15T19:18:17Z
dc.identifier.issn13167790
dc.identifier.urihttp://www.saber.ula.ve/handle/123456789/36312
dc.description.abstractEl presente artículo tiene como objetivo general evaluar la relación entre la investigación y la formación permanente del profesorado en la carrera educación, con la finalidad de mejorar la calidad de la Educación Superior, de allí que es importante la preparación del profesorado con énfasis en la productividad investigativa para que ayude a fortalecer su formación permanente y así mejorar la calidad de la enseñanza. El tipo de investigación asumida es evaluativa correlacional con un diseño de campo transeccional, la población está conformada por 164 profesores con una muestra estratificada proporcional, 37 para la UNESR Núcleo Valera y 79 para la ULA-NURR-Trujillo. La técnica utilizada fue la encuesta y como instrumento el cuestionario. Para la validez de los instrumentos, se empleó el juicio de expertos. Su confiabilidad se calculó por el coeficiente de correlación de Spearman. Se utilizó estadística descriptiva correlacional, se encontraron niveles bajos de investigación y niveles medianamente aceptables de formación permanente, ya que existen algunos obstáculos como una mediana formación pedagógica. Se concluye que existe una correlación positiva, lo que significa que a medida que aumenta la investigación aumenta la formación permanente y para fortalecerla es necesario accionar la investigación, pero sin descuidar otros factores que inciden en dicha formación tales como: orientaciones conceptuales, componentes de conocimiento y modelos de desarrollo, por lo tanto se generaron lineamientos teórico - metodológicos.es_VE
dc.language.isoeses_VE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectFormación permanentees_VE
dc.subjectProfesoradoes_VE
dc.titleLa investigación en la formación permanente del profesorado en la carrera Educaciónes_VE
dc.title.alternativeResearch in the preparation of professionals in the field of educationes_VE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.abstract1The present investigation has as a general objective to evaluate the relationship between the investigation and the permanent formation of the professorship in the education career with the purpose of improving the quality of superior education, in UNESR, «Núcleo Valera» and «ULA-NURR.» So professorship preparation is important with emphasis in the investigative productivity which will be able to link the investigation with the transmission of knowledge and to generate social relevancy in the university. The focus is holistic with an integrative level, evaluative type and correlation with a transactional field design and, the population is conformed by 164 professors with a stratified proportional sample, 37 for UNESR «Núcleo Valera» and 79 for «ULA-NURR». The technique used was the survey and a questionnaire as an instrument, completing with a structured interview, directed toward teachers of the education career. With regard to the validity of the instrument, the trial used 7experts. Their reliability was obtained starting from the application of a pilot test to a population of 15 professors, and it was calculated by the correlation coefficient of Spearman. After analyzing the data using descriptive statistic and correlation, we concluded that a positive correlation exists, which means that as the investigation increases the permanent formation increases; also weaknesses were detected in the permanent formation and the investigation, such as: conceptual orientations (technological environment) and in the investigative productivity (publications, investigation projects, formation of new generation; participation as referee, editorial committee member of magazines). Likewise it was found existence of development models (autonomous, upgrade, qualification and the professor’s academic level), therefore theoretical and methodological guidelines were generated to strengthen the professor’s permanent formation.es_VE
dc.description.colacion61-89es_VE
dc.description.emailsagraprofeula@gmail.comes_VE
dc.description.emailmariaragon@terra.com.vees_VE
dc.description.emailrietfra@yahoo.eses_VE
dc.description.frecuenciaSemestral
dc.identifier.depositolegal199802ME291
dc.subject.facultadNúcleo Rafael Rangel (NURR)es_VE
dc.subject.keywordsFormation of the professorshipes_VE
dc.subject.keywordsInvestigationes_VE
dc.subject.publicacionelectronicaAgora Trujillo
dc.subject.seccionAgora Trujillo: Artículoses_VE
dc.subject.tipoRevistases_VE
dc.type.mediaTextoes_VE


Fichier(s) constituant ce document

Thumbnail

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée